Derfor er studenterevaluering blevet populært

Som studerende bruger du meget af din tid på at læse, forberede dig til undervisning samt at skrive opgaver og eksamen. Ofte får du kun feedback på dit arbejde, når du modtager en karakter fra din underviser.

Men tiden, hvor det kun er din undervisers vurdering, du modtager, er måske ovre. Et nyt evalueringssystem er nemlig blevet populært, og i dette blogindlæg kan du læse mere om, hvordan fremtidens evaluering til studerende ser ud.

Studerende er selv aktive
En underviser kan stå for at skulle læse op til 100 opgaver i gennem, alt efter hvor mange studerende der er på uddannelsen. Det kan hurtigt blive til mange timer, hvor studerendes forståelse og ord skal bedømmes.

Undervisernes feedback kan derfor være længe undervejs, og det kan være frustrerende som studerende ikke at kunne få sat ord på, hvad du har gjort godt, og hvad du kan forbedre til næste gang. På baggrund af manglen på en mere effektiv måde at evaluere og håndtere de mange opgaver på, en Ph.D.-studerende på DTU, David Kofoed Wind, fået en idé til evalueringsprogram, hvor de studerende selv har aktive deltagere i evalueringen af opgaver.

Evalueringen foregår på den måde, at studerendes opgaver bliver lagt op på en platform.

Efterfølgende bliver andre studerende udvalgt til digitalt at give feedback skriftligt på den digitale platform – helt anonymt.

Fordele ved at modtage evaluering fra medstuderende
Det er problematisk, at studerende ikke har gode nok muligheder for at modtage feedback på deres skriftlige opgaver. For at kunne få det største udbytte af undervisningen og for at kunne klare sig bedre i fremtiden, er det væsentligt at få nogle kommentarer med på vejen i forbindelse med det udførte arbejde.

David Kofoed Winds feedback-system er sammensat således, at det er underviseren, der udvælger nogle kriterier, som du udvalgte studerende skal give feedback ud fra. Herudfra kan underviseren få et statistisk billede af de studerendes præstation. Ikke nok med at denne form for feedback aflaster underviseren, kan den også give de studerende nogle fordelagtige kompetencer og en vis erfaring.

Først og fremmest kan de studerende lære noget af hinanden ved at få indblik i, hvordan andre har håndteret en lignende opgave.

Dernæst giver det de studerende et ansvar over for medstuderende. Konceptet bygger derfor på, at de studerende ikke længere skal vente ulideligt længe på at få feedback, og at de studerende skal lære noget af hinanden og give hinanden inputs.

Evaluering skal være nem og effektiv
Evaluering af undervisning har udviklet sig over de seneste år, og der opstår hele tiden nye metoder.

På Smartevaluering.dk kan du få et overblik over, hvilke effektive evalueringsprocesser der findes. Her kan du desuden hurtigt komme i gang med at sammensætte en evaluering, der passer til formålet, få inspiration og lave skabeloner.

Evaluering er nemlig ikke bare noget, der skal overstås, og uanset om den gives af underviseren eller en medstuderende, skal den være nem at gennemføre og håndtere efterfølgende. Med en velforberedt og godt sammensat evaluering er det muligt at få en dybdegående indsigt i og desuden analysere, hvordan undervisningen kan forbedres.